Már sokszor adtunk számot a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium Öveges laborjában folyó eseményekről. Az idén is hírül adtuk, hogy nagy örömünkre 12 általános iskola látogatja a laborfoglalkozásokat a tanév során.

Természetesen saját diákjaink is állandó használói a labornak. A környéken egyedülálló módon iskolánk pedagógiai programjába beépítve szerepel a Természettudományos gyakorlatok rendszere. A félévzáró értekezleten számot adtunk az előző időszak munkájáról, eredményeiről és problémáiról.

Ez volt az apropója annak is, hogy számot vetettünk egy olyan kezdeményezéssel, amely két pedagógus közös mesterprogramjaként indult, és melynek célja „A természettudományos gyakorlatok rendszerének kidolgozása és bevezetése a Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban az új NAT szemléletének megfelelően”. A program már negyedik éve zajlik, így vannak tanulságok, elsősorban az, hogy a gyerekek szeretik, örömmel fogadták, szívesen vesznek azon részt. Ez nem csoda, hiszen a program keretében 9. és 10. évfolyamon a biológia- és fizikaórák keretében heti rendszerességgel vesznek részt biológia, fizika, kémia gyakorlatokon. Ezeken az elméletben megtanultakat tudják a gyakorlatba átültetni, saját kísérletekben megtapasztalni és mérésekkel igazolni.

Azok a kollégák, akik nem természettudományos tárgyakat tanítanak, olykor csak akkor szembesülnek ezzel, mikor osztályfőnökként értelmezni kell az órarendben szereplő új tantárgyat. Éppen ezért gondoltuk, hogy eddigi eredményeinket bemutatva meginvitáljuk a kollégákat is egy ilyen természettudományos gyakorlatra. Így történt, hogy az értekezlet zárásaként két csoportra bontva, párokba rendeződve kísérletezésbe kezdhetett mindenki. A jó hangulatú foglalkozásokon megtanulták a mikroszkópot használni, látványos kémiai kísérleteket végeztek, megmérték a hangsebességet, mágneses jelenségeket figyelhettek meg, és az Evangélikus Útmutató hosszútávú felhasználására is láthattak példát. 🙂 Bár kiléptek szokásos közegükből, a kollégák szemmel láthatóan értették és élvezték az elvégzett munkát. Egy kis csapatépítésnek sem volt rossz alkalom a monoton hétköznapok között.

A program nem tudna eredményesen működni, ha nem állna mellé a teljes természettudományos munkaközösség. Minden fizikát, biológiát és kémiát tanító kolléga nagyon sok munkát fektet bele hétről hétre, hiszen ezeknek a foglalkozásoknak az előkészítése, levezetése és utómunkálatai komoly feladatot jelentenek. Köszönjük nekik ezt, csakúgy, mint a kollégák számára tartott foglalkozást.

A teljes tantestület együtt vonhatta le a következtetést, hogy megéri a programba befektetett munka, mivel ez a lehetőség komoly előnyt jelent iskolánk jelenlegi és leendő tanítványainak szemléletük formálásában, valamint a természettudományos érettségire és továbbtanulásra való sikeres felkészülésben. Reméljük, hogy a közeljövőben országos keretek között, az evangélikus oktatási rendszeren belül is be tudjuk mutatni iskolánk jó gyakorlatát.

Hortobágyiné Csizmadia Edina és Kitajkáné Szántai Mária