A tanév rendjében is szereplő Digitális Témahetet indulása óta már tizedik alkalommal szervezték meg országszerte. Az esemény fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés a digitális kultúra órákon túl kiterjedjen más tantárgyakra is.
Idén iskolánkban március 24-28. között a témahét keretében egy különleges kiállítást hoztunk létre, amely az informatika történetének legfontosabb mérföldköveit mutatja be. A tárlat egy idővonal mentén halad, amely az őskori számolási módszerektől indulva a jövő számítógépeiig vezet, és a földszinti folyosótól a lépcsőfeljárón át a második emeletig tart. Az idő múlását egy hosszú szalag jelképezi a falon, amelyre az egyes korszakok és események jelölői kerültek. A szalag köré képek, leírások és érdekességek társulnak, hogy az érdeklődő diákok jobban megértsék az egyes mérföldkövek jelentőségét.
A kiállítás különlegessége, hogy iskolánk tizenkét osztálya egy-egy állomás kidolgozásával járult hozzá az idővonalhoz. A diákoknak saját kutatómunkájukra támaszkodva kellett bemutatniuk az adott korszak egy-egy kiemelkedő fejlesztését vagy találmányát.
Az idővonalat végigkövetve megtudhatjuk, hogy
- mi az az Ishango-csont;
- mit őriz a Rhind-papirusz;
- hol használták az abakuszt;
- mit csináltak a Napier-pálcákkal;
- mi köze a szövőszéknek az informatikához;
- mire használták a lyukkártyákat a népszámlálásnál;
- mik azok a Neumann-elvek;
- hogyan született az internet;
- mikor zajlott az okostelefonok forradalma;
- hogy jön a felhő a digitális világhoz;
- mire jó a mesterséges intelligencia;
- mik azok a kvantumszámítógépek.
A kiállítás részeként két üveges tárlóban az adattárolás történetét is bemutatjuk. Az érdeklődők megtekinthetik a lyukkártyákat, mágnesszalagokat, hajlékonylemezeket és merevlemezeket, amelyek mind hozzájárultak az adatok tárolásának és feldolgozásának fejlődéséhez.
A Digitális Témahét keretében megvalósított kiállítás célja, hogy a diákok jobban megértsék az informatika fejlődésének mérföldköveit, és ráébredjenek, hogy a technológiai innovációk milyen hatással voltak és vannak mindennapi életünkre. Reméljük, hogy a projekt nemcsak tanulási élményt nyújtott a résztvevő osztályoknak, hanem sokak számára inspiráló utazás is volt az informatika világában.
Hortobágyiné Csizmadia Edina