Szarvas Város Önkormányzata

Félúton

Mint korábban már beszámoltunk róla, iskolánk sikeresen pályázott a Nemzeti Tehetség Program közoktatási intézményeknek kiírt, a digitális kompetenciák erősítésére irányuló programban. A mi projektünk a Robotok kicsiben és nagyban címet viseli.

Decemberben végre elindítottuk a foglalkozásokat. Az első néhány alkalom a kicsomagolás, ismerkedés időszaka volt. Nagyon lelkes kis csapat jött össze, akikkel heti rendszerességgel találkozunk a gimnázium fizika előadójában, ahol minden alkalommal villámgyorsan elrepül a 2 óra.

A program keretében januárban már voltunk egy tanulmányi kiránduláson. Akkor Békéscsabára, a Belvárosi Gimnáziumba látogattunk el, ahol évek óta működik egy lego-szakkör. Így egyfajta „továbbképzésen” vettünk részt, hiszen tapasztalt, sok lego robotot látott, ifjú mesterektől hallhattunk beszámolókat, láthattunk robotokat és tudhattunk meg trükköket, fogásokat.

Ezután itthon a következő foglalkozásokon mindenki a saját ötletein dolgozhatott, és már néhány alkalom után nagyon érdekes és ötletes produktumok születtek.

Február 11-én ismét útra kelt kis csapatunk: a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Természettudományi Intézetének Technika Tanszékén vártak minket. Dr. Benkő Zsolt intézetvezető tanár úrral találkoztunk, hogy a robotokkal kapcsolatos ismereteinket egy szinttel emelhessük. Ugyanis itt már nem lego robotokat építenek, hanem a tanszék műhelyében a hallgatók és oktatók saját maguk készítenek robotokat, különböző alapanyagokból, változatos feladatok elvégzésére.

Mielőtt Benkő tanár úr megmutatta nekünk tanszéke alkotásait, egy élvezetes elméleti bevezető előadáson vettünk részt. Itt megtudhattuk többek között, hogy

·         a robot szót Karel Čapek, cseh író használta először 1921-ben egy színművében;

·         mit jelent a robotika és a kibernetika;

·         „kik” azok a kiborgok;

·         mi az a mobil robot;

·         mit mérünk MIPS-ben (million instructions per second);

·         hány MIPS kellene ahhoz, hogy a scifikben látott robotok a valóságban is létezhessenek;

·         hogy a robotok „evolúciója” még csak a hüllők felé közelít;

·         „ki” az a BigDog;

·         hogyan kell falra mászni

·         és még sok más érdekes információt.

Ezután átmentünk abba a terembe, ahol a kész és készülő robotokat tekinthettük meg. Ezek tulajdonképpen a nagy, ipari robotok makettjei, melyeket a hallgatók készítenek el foglalkozásokon, vizsga- vagy szakdolgozat témaként. Láttunk többek között falat építő-, raktárkészlet pakoló-, közlekedési lámpát szimuláló robotot, riasztórendszer modellt, drónt és még sok más érdekes dolgot. A bemutató után ki is próbálhattuk ezeket működés közben.

Azt gondolom, ismét nagyon érdekes helyen jártunk és más szemmel nézünk ezek után a hétköznapokban előforduló eszközökre is, hiszen most már elgondolkodunk azon, hogy hogy is működik, mi mindent kell számításba venni akár egy közlekedési lámpa vagy lakásriasztó építése, beprogramozása, működtetése során.

A projektünk neve Robotok kicsiben és nagyban. A kicsiktől (lego robotok) indultunk, és reményeink szerint a nagyokig meg sem állunk, hiszen terveink között szerepel még egy olyan kirándulás, ahol igazi, nagy ipari robotokat nézhetünk meg működés közben egy autógyár meglátogatása során.

A mai kirándulásunk ennek az útnak valahol középen van. Félúton…

HCSE

 

  • 001
  • 002
  • 003
  • 004
  • 005
  • 006
  • 007
  • 008
  • 009
  • 010
  • 011
  • 012
  • 013
  • 014
  • 015
  • 016
  • 017
  • 018
  • 019
  • 020
  • 021
  • 022
  • 023
  • 024
  • 025
  • 026
  • 027