Adj nekünk mégis segítséget az ellenség ellen, mert az emberi segítség mit sem ér! (Zsolt 60,13)

De hűséges az Úr, aki megerősít titeket, és megőriz a gonosztól. (2Thessz 3,3)

Kiemelés szerepe a fotókon

Korábbi órákon foglalkozunk a színek telítettségével és hőfokával. Gondolom, most már érthető, mennyire befolyásolják a színek a hőérzetünket, hangulatunkat, közérzetünket. Ha egymás mellé helyezünk telített és telítetlen színű fotókat, a különbség szembeötlő. A telített színekkel megjelenített képen sokkal intenzívebben hatnak ránk a felületek, mint a fekete-fehér párján. A különböző vizuális művészeti ágakban, mint a reklámgrafika, fotóművészet, vagy filmművészet terén is rendszeren alkalmazzák a főbb elemek kontrasztokkal történő kiemelését.
A fotózás hatalmas változásokon ment keresztül megjelenése óta. A fekete-fehér fotók meg tudták állni a helyüket mind a mai napig. A technikai újításoknak köszönhetően lehetővé vált a színes fotózás elterjedése, ennek ellenére a fekete-fehér fotózás a mai napig különleges helyet foglal el: vélhetően sohasem mennek ki a divatból. A fekete-fehér fotók csak abban az esetben alkalmazhatók, ha annak a színes változatából tartalmilag már nem tudnánk többet kihozni. Mire kell figyelni?


Első lépés:
Első és legfontosabb elem maga a fény.

Második lépés:
A kontraszt meglepő képeket eredményezhet. Ha a fotózandó tárgy vagy személy a háta mögül kapja a fényt és úgy készül róla fotó, a fekete-fehér képen csak a sziluettjét láthatjuk, ez csak erősebbé teheti a megjelenítendő téma közlésmódját.
Formák és vonalak:
Határozott vonalakat és formákat ábrázoló fekete-fehér fotóknál a formák körvonalai erősebbek, az élek finomodnak és a textúrák még izgalmasabbak.
Feladat diákoknak 10. évfolyamon: ha van egy jó színes fotó, akkor a telefonnal pillanatok alatt átvarázsolhatják fekete-fehérre, majd ki kell emelni rajta egy érdekes részletet a kép közepén és azt átszínezni. Érdemes végignézni, milyen különleges képek készültek ezzel a technikával.

Kiemelés 9. évfolyamon: fontos, hogy, amire figyelünk, ami lényeges elem, azt megnézzük, miként tudnánk a képbe kivágni, milyen módon és mennyi szerepeljen a környezetből a képfelületen. Hogyan forgassuk el hozzá a kamerát, ráközelítsünk, vagy inkább távolról kéne megörökíteni?
A feladat a következő volt: minimalista stílusú fotókból indultunk ki, aminek az a lényege, hogy csak egy lényege van. Vagyis nincs semmi olyan dolog a képen, ami elvonná a figyelmünket magáról a témáról, sőt azt határozottan kiemeli. Ezek a képek az egyszerűségükkel hívják fel magukra a figyelmet, amit igazán csak akkor tudunk értékelni, ha komolyabban elmerülünk a keleti filozófiákban és művészetekben.
A mellékletben látott fényképek alapján kellett számítógépes grafikával hasonló képet készíteni, melyen középen helyeztek el egy fát, amit ők rajzoltak meg, majd keresni kellett egy nem túl színes tájról háttérképet és összemontírozni a kettőt. Valójában felmértem a diákok technikai tudását, amiben nem kellett csalódnom, a mellékelt képek is ezt igazolják.

Murányi Viktória, szaktanár

 

  • 001
  • 002
  • 003
  • 004
  • 005
  • 006
  • 007
  • 008
  • 009
  • 010
  • 011
  • 012
  • 013
  • 014
  • 015
  • 016
  • 017
  • 018
  • 019
  • 020
  • 021
  • 022
  • 023
  • 024
  • 025
  • 026
  • 027
  • 028
  • 029
  • 030
  • 031
  • 032
  • 033
  • 034
  • 035
  • 036
  • 037
  • 038
  • 039
  • 040
  • 041
  • 042
  • 043
  • 044
  • 045
  • 046
  • 047
  • 048
  • 049
  • 050
  • 051
  • 052

Képzéseink

Diákjaink az egyetemen