Adj nekünk mégis segítséget az ellenség ellen, mert az emberi segítség mit sem ér! (Zsolt 60,13)

De hűséges az Úr, aki megerősít titeket, és megőriz a gonosztól. (2Thessz 3,3)

Textúrák

A textúra a művészet egyik eleme, kétdimenziós munkában, például a festészetben utalhat egy darab vizuális "érzésére".
A textúrát az adott felület tapintható minőségeként értelmezhetjük. Az érintés során tapasztalhatunk kellemes, érdes, vagy egyszerűen csak ismerős érzéseket is. A művészek ezt az ismeretet arra használják, hogy érzelmi válaszokat váltsanak ki olyan emberektől, akik megtekintik műveiket. A textúra számos művészeti alkotásban alapvető elemként van jelen, akár a szobrászatra, festészetre, grafikára, vagy kerámiára gondolunk. Ami talán kevesekben ötlött fel mostanáig: miként festhetünk meg egy sziklát valósághűen?

Ha kezünkbe veszünk egy szikladarabot, egyszerre többféle jelző jut róla eszünkbe: durva felület, kemény, barázdált- tapintással is könnyen megállapítható tulajdonságok.

A sziklát festő művész ezeknek a jellemzőknek az illúzióit teremti meg a művészet egyéb eszközeinek, például színének, vonalának és alakjának felhasználásával.
A fotósok szinte mindig a textúra valóságával dolgoznak a kép megalkotásakor. Hogyan értelmezhetnénk egy-egy fotót alapvető vizuális ismeretek nélkül?

Előbb meg kell értenünk egy-egy alkotás üzenetét, fel kell fedeznünk az értelmezéséhez szükséges elemek rejtett üzeneteit. Hétről-hétre ilyen jellegű feladatokkal ismerkedhetnek meg diákjaink. Hol található textúra? Nem csak a művészetben van jelen, ha meg akarjuk érteni a valóság és a létrehozott műalkotások kapcsolatát, észre kell vennünk a körülöttünk lévő világban ezeket a jelenségeket. Egyszerűnek tűnő feladatot adtam ki 10. osztályban: fotózzák le egy-egy otthon található zöldség, vagy gyümölcs textúráját és hogy még érdekesebbé tegyük, nézzük meg milyen ugyanaz a kép telítetlen színekkel.

Az elkészült fotók is bizonyítják, nem is olyan egyszerű dolog a makro fotózás: figyelni kell a kép élességére, fényviszonyokra, amik még egy nem mozgó növény esetében is okozhatnak meglepetést.

A következő óra feladata már akár egy mikrobiológia órán is készülhetett volna…..a korábban készített makro fotót kellett rajzi eszközökkel megörökíteni. Ez bizonyos fotók esetében nagy kihívás, hiszen egy gyűrt saláta levelet, lilakáposztát teljes erezetével, ananász külső durva burkát, vagy a narancsot a rostjaival megrajzolni nem is olyan könnyű, a legjobban sikerült munkákat láthatjuk felsorakoztatva. 

 

Murányi Viktória

szaktanár

 

  • 001
  • 002
  • 003
  • 004
  • 005
  • 006
  • 007
  • 008
  • 009
  • 010
  • 011
  • 012
  • 013
  • 014
  • 015
  • 016
  • 017
  • 018
  • 019
  • 020
  • 021
  • 022
  • 023
  • 024
  • 025
  • 026
  • 027
  • 028
  • 029
  • 030
  • 031
  • 032
  • 033
  • 034

Képzéseink

Diákjaink az egyetemen