Hol vannak isteneid, amelyeket magadnak csináltál? Keljenek föl, segítsenek rajtad bajodban, ha tudnak! (Jer 2,28a)

Ekkor [Jézus] felkelt, ráparancsolt a szelekre és a tengerre, és minden elcsendesült. (Mt 8,26)

Vajdás diákok Mátyás király nyomában

2019. április 25. és 28.-a között a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium 10.C. osztályos tanulói és iskolánk színjátszói vehettek részt egy négy napos kiránduláson Erdélyben a Határtalanul pályázat keretében, melynek címe: Mátyás emlékév – királyunk nyomában.(HAT-18-02 -146)

A 30 fős csapat 3 tanár kíséretében csütörtök reggel indult útnak. Az első állomásunk Nagyszalontára vezetett, ahol az Arany János Emlékmúzeumot tekintettük meg a múzeumigazgató lebilincselő tárlatvezetésével. Arany a Hunyadi családról ballada ciklust tervezett, a Mátyás anyja című versből pár sort fel is idéztek diákjaink.

A következő úti célunk a Lippa mellett található Solymos vár romjainak a meghódítása volt. A vár 1456-ban került Hunyadi János birtokába, majd 1552-ben a török foglalta el és napjainkra sajnos már csak a vár romos falai maradtak meg. Kihívás volt számunkra a feljutás, de a fantasztikus kilátás a Maros völgyére kárpótolt mindenkit.

Hosszú út után érkeztünk meg Dévára a Téglás Gábor Elméleti Líceumba, ahol először elfoglaltuk szállásunkat, majd nagyon finom vacsorával vártak vendéglátóink. Az este folyamán sem akart mindenki pihenni, volt, aki focizott, ping-pongozott, viszont a színjátszókra még várt egy utolsó próba a másnapi fellépés előtt.

Péntek délelőtt a Szent Ferenc Alapítvány - Dévai Magyarok Nagyasszonya Kollégiumába látogattunk el. Színjátszóink két darabot mutattak be a kollégium kis és nagy lakóinak a kolostor udvarán berendezett színpadon.  Az első előadás címe: „Mátyás király lopni megy”, egy magyar népmese adaptációja, míg a második a Jankula monda rövid színpadi változata, mely Hunyadi János és a holló történetét dolgozza fel. Mindenkit lenyűgözött a két előadás, nagyon jól szórakoztunk a vicces poénokon. Köszönet Salka Zsuzsanna tanárnőnek, aki a Jankulát 2014-ben írta iskolánk diákjainak, és egy irodalmi pályázaton dráma kategóriában első helyezett mű lett, most pedig -némi igazgatói unszolásra- az alkalomhoz újra elővette, s a mostani színjátszó diákoknak a darabokat betanította.

Tettünk egy rövid sétát is a kolostorban, ahol megnézhettük az Alapítvány múltját és jelenét bemutató kiállítást, és vásárolhattunk a kolostori gyerekek által készített emléktárgyakból. Nagyon várjuk, hogy májusban újra találkozhassunk a kollégium néhány diákjával, akik viszonozzák  látogatásunkat.

Ezt követően felkerekedtünk és újabb várat hódítottunk meg, Kolc romos várát a Retyezát – hegység északi lábánál. A 726 méteres hegyoromról gyönyörű látvány tárult elénk, mely egy alföldi diák számára nem mindennapi élmény. Hazafelé tettünk egy kis kitérőt és az Érc-hegység lábánál elterülő Algyógyi - vízesést is megcsodáltuk. Az időjárás is a kegyeibe fogadott minket, ezen a két napon verőfényes napsütésben túrázhattunk.

Szombatra már beborult az ég, de a délelőtt folyamán a gyulafehérvári kirándulásunkat nem rontotta el az időjárás. A Szent Mihály székesegyházat tekintettünk meg először, ahol ismét nagyon szakszerű idegenvezetésben volt részünk. Szent István 1009-ben alapította meg az erdélyi püspökséget, és rögtön hozzákezdtek a templom megépítéséhez. Az évszázadok alatt folyamatosan bővült és épült a székesegyház, így az magán viseli a román, a gótikus, a reneszánsz és a barokk stílusjegyeket is.  A templom belsejében található több erdélyi fejedelem és Hunyadi János síremléke, melyre diákjaink elhelyezték a megemlékezés koszorúját.

Megtekintettük Márton Áron, az erdélyi katolikus egyház püspökének tiszteletére berendezett emlékszobát, és lehetőségünk nyílt a kincstár kincseit is megcsodálni. Néhányan még a toronyba is felmentek, bár többen megrettentek a csigalépcsők sokaságától. Ezt követően a gyönyörűen felújított óvárosban sétálgattunk egy rövidke órát, majd Déva felé vettük az irányt.

Kora délután a csapat ketté vált, volt, aki a dévai fürdőben pancsikolt, míg mások újabb városnéző túrára indultak. Nekik sajnos sietniük kellett, mert megérkeztek az esőt hozó felhők és óriási zivatar kerekedett.

Vasárnap reggeli után azonnal felkerekedtünk, mert hosszú út várt ránk. A tordai hasadékba tervezett túra ugyan elmaradt, de a sóbányába tett látogatásunk felejthetetlen élmény volt.

Következő állomásunk Kolozsvár volt, és szinte versenyt futottunk a felhőkkel, hátha mi érünk oda hamarabb. Nem így lett, egyszerre értünk oda. Kolozsvár főterét és Mátyás király szobrát így csak a buszból tudtuk megcsodálni. Tudjuk, ide még vissza kell térnünk!

Ezt követően Királyhágón tartottunk egy rövid pihenőt, majd este 7 óra tájban érkeztünk haza, kicsit fáradtan, de élményekben gazdagon.

A diákokat elkísérte és a tartalmas programokat összeállította Kituljak Eszter tanárnő, aki a testvériskolánk kapcsolattartója, és Molnárné Tóth Katalin, a 10.C. osztályfőnöke.